Persbericht | Werkgevers en werknemers in Rivierenland ontmoeten elkaar op vijfde Startplein Techniek

witte achtergrond bij nieuwsberichten

Op donderdag 31 maart vond in Gameren in Rivierenland het Startplein Techniek (metaal) plaats. Dit evenement brengt werkzoekenden en werkgevers (al dan niet) met vacatures in de techniek met elkaar in contact. Het Startplein Techniek is een positieve manier om werkzoekenden, het onderwijs en bedrijven op een informele manier bij elkaar te brengen. Ook deze vijfde editie is weer zeer positief ontvangen.

Traditionele werving werkt niet

Directeur van Art Group, Nico van Wijnen was gastheer van het vijfde Startplein Techniek. Hij is blij met het Startplein Techniek omdat hij zijn vacatures niet vervuld krijgt. “Het is dus eigenlijk pure noodzaak dat ik meedoe. We worden als bedrijf zwaar gehinderd omdat we niet aan kwalitatief goede technische mensen kunnen komen. Het is zoeken naar een speld in een hooiberg”, aldus de directeur van de gereedschapmakerij van ondermeer stempels. “We hebben de machines, het werk en het geld, maar de mensen ontbreken. Traditionele werving via bijvoorbeeld paginagrote advertenties werkt niet. Je zoekt dus naar andere methoden. Zo’n dag als vandaag is dan mooi, het brengt veel mensen op de been.”

Niet alleen je CV maar vooral je talent is belangrijk
Na de rondleiding door ART Group en een lunch vonden er vijf gesprekstafels plaats waar de werkgevers met in totaal veertig potentiële kandidaten om de tafel zaten. In een ongedwongen sfeer maakten ze kennis met elkaar. Werkzoekenden konden na afloop ook direct op vacatures reageren. Birio Tshuma (33) en Lisander de Jong (52) zijn ook geïnteresseerd in een baan in de techniek. Birio: “Ik kom oorspronkelijk uit Congo en heb daar een technische opleiding gevolgd. Techniek interesseert mij en er is ook veel werk in de techniek. Ik hoop met dit bezoek mijn kansen op een baan te vergroten.” Lisander de Jong zit sinds een jaar thuis. “Ik heb destijds MTS elektronica gedaan en ben daarna de IT in gerold. Daarna werkte ik 25 jaar bij dezelfde baas. Ik merk nu dat de ontwikkelingen in de IT erg snel zijn gegaan en dat mijn kennis sterk verouderd is. Ik ben hier om breder te kijken en uit te zoeken waar mijn interesses nog meer liggen maar ook welke opleidingen er zijn. Ik heb een vacature gezien die me interessant lijkt. Wat ik leuk vind aan vandaag is dat ze niet alleen naar je CV kijken maar vooral naar je positieve punten, naar je talenten”, zegt Lisander.

Onderwijs
Ook het onderwijs was vertegenwoordigd. Docent Louis Rengeling en een aantal leerlingen die de Vmbo opleiding Techniek breed op het Cambium College volgen, kregen informatie over nascholingstrajecten, vervolgopleiding en stages.

Over Startplein Techniek
Het Startplein Techniek is een initiatief van Parkmanagement Zaltbommel, Bètatech Services, ROC Rivor, UWV, Leerwerkloket Rivierenland, Werkzaak Rivierenland, gemeente Zaltbommel, RW-POA Rivierenland en provincie Gelderland. Deze organisaties hebben een groot netwerk en brengen veel kennis mee van techniek en de lokale (arbeids)markt.

ontwikkeld door vanEngelen fotografie door Nick Luypen